Content:
Deel deze post
Industry News
Brand Positioning

Wat de zomer in je bol doet: de unieke (legendarische) campagne van Raketje

Over hoe drie merken samen één verhaal bouwen – en waarom dit werkt voor de nieuwe generatie.

16/5/2025
16/5/2025
Yonah van Andel
Wat de zomer in je bol doet: de unieke (legendarische) campagne van Raketje

Onder het mom van...

Onder het mom van me laten inspireren door het heerlijke weer (en het vinden van een perfect excuus om straks richting supermarkt te bewegen), wil ik iets kwijt over een campagne die ik al jaren fascinerend vind. Puur uit hobby. Uit merkobsessie. En ja, ook omdat ik straks gewoon een raketje wil eten.

Zomer = zon, muziek, ijsje

Wanneer je aan de zomer denkt – of aan een festival, een middag bij het water, een balkonmoment – dan komen er drie dingen in je op: zon, een goed muziekje, en iets kouds. Laat dat nou precies de mix zijn die deze campagne van Raketje raakt. Ja, hij is vijf jaar oud. Maar hij zit nog steeds in m’n hoofd. En dat zegt iets. Dat blijft hangen.

De campagne dus

Ik zat even te scrollen door de comments op YouTube. En los van wat cynische grappen en ‘wat is dit nou weer’-reacties, is het merendeel oprecht enthousiast. Veel mensen noemen het een legendarische zet. En dat snap ik wel. Want 5 jaar na dato wordt ‘ie nog gestreamd. Wordt er nog op gereageerd. Dat is niet zomaar. Dat is goed werk. Brand building, maar dan met humor, timing en cultureel besef.

Wat werkt er dan zo goed?

Raketje wordt gepositioneerd als hét nostalgische zomerijsje dat generaties verbindt. Het merk speelt in op herkenning, jeugdherinnering en fun – laagdrempelig, vertrouwd en cultureel verankerd. De focus ligt op familiegevoel, samen delen en zomertradities herbeleven. Het is niet geforceerd cool. Het is gewoon echt.

En toen kwamen Gerard Joling en Poke

En dat maakte het – eerlijk is eerlijk – gewoon een ontzettend sterke samenwerking. Een partnership dat echt klopt. Tussen Gerard Joling, Poke en Raketje van Ola. En dat zie je niet vaak: dat drie merken, artiesten of werelden elkaar zó aanvullen dat het niet voelt als een campagne, maar als iets wat gewoon klopt. En eerlijk? Voor mij is dit dus echt waar een goede merk-samenwerking over gaat.

Dat vond ik dus echt slim. Want waar merken vaak de plank misslaan als ze ‘iets met jongeren’ willen, doet Ola het hier anders. Ze combineren twee culturele iconen uit compleet verschillende werelden. Joling voor de OG’s. Poke voor de nieuwe generatie. Het botst. Het schuurt. En daardoor werkt het. Ze maken geen ‘jong’ merk. Ze maken een campagne waarin jong en oud tegelijk kunnen lachen. En da’s goud. Vooral als je dit terug linkt naar de positionering van ‘Raketje’ als merk. Een classic.

Voor wie denkt: ja leuk, maar wat heb ik hier aan?

Nou, als je het aan mij vraagt:

  • Positionering werkt als je het durft te ownen. Geen hippe rebrand nodig.
  • Contrast is kracht. Durf te botsen. Durf verassend te zijn.
  • Humor + Community = cultureel relevant blijven

En dit is wat we bij ODB ook vaak terugzien in onze Boiler Room sessies. Campagnes hoeven niet perfect. Ze moeten kloppen. Werken op gevoel, én op strategie.

Tot slot: ik beweeg mezelf naar de Appie

Ik heb dit dus allemaal opgeschreven met maar één gedachte: straks een raketje halen. Met de zomer in m’n bol. En onderweg scroll ik nog even door m’n filmrol, terug naar die flyer van De Cultuur van jaren geleden — de ‘het lijkt wel zomer’ tour. Niet sponsored by Raketje. Maar wél Powered By.

Raketje voor in de zomer 'Het lijkt wel zomer'

16/5/2025
Industry News
Brand Positioning

Geschreven door:

Yonah van Andel

Yonah van Andel

Mede-eigenaar
Contact ons 24/7