400 weken non-stop muziek: het verhaal achter ODB Radio
Wat ooit begon als een muziekblog op Facebook, groeide uit tot een playlist met 400 edities, een eigen submerk en relevantie voor ons bureau.

Veel mensen weten het inmiddels wel (of niet), maar ON A DAILY BASIS begon ooit als muziekblog. In 2012 lanceerden we een Facebook-community waar we dagelijks nieuwe tracks deelden: soulvolle hiphop, RnB, house, future beats, zolang het maar gevoel had. Muziek als startpunt, community als uitgangspunt.
Niet veel later groeide de blog uit tot een site én een reeks eigen clubavonden. We hadden een team vaste bloggers en elke dag ging er iets live. De rode draad? Soul. Of dat nou zat in een beat, een stem of een blogpost,dat gevoel zat (en zit nog steeds) in ons DNA.
.jpg)
Van muziek blog tot merken bouwen
In 2017 veranderde onze koers. We vonden het nachtleven te eenzijdig worden en raakten steeds meer geïnspireerd door de samenwerking met merken. Via onze blog en events werkten we al met partijen als Sony, Bose, Jameson en Ben-G – en die samenwerking smaakte naar meer. We wilden snappen wat merken drijft. Hoe ze relevant blijven. Hoe je écht verbinding maakt met een doelgroep.
Ondertussen hadden we een netwerk van creatieve makers om ons heen verzameld: ontwerpers, fotografen, videografen, allemaal mensen die we leerden kennen via onze eigen events. Dat werd de basis van waaruit we als agency begonnen. We huurden een ruimte in het Volkshotel en startten gewoon. Inmiddels zijn we jaren verder, en bouwen we nog steeds elke dag aan ODB.
ODB Radio: elke week opnieuw
Muziek is nog altijd een essentieel onderdeel van wie we zijn. Daarom lanceerden we op 4 juni 2017 ODB Radio: een wekelijkse playlist op Spotify met 30 tracks, geselecteerd door Pim. Om te draaien op kantoor, onderweg of gewoon in je weekend.
Deze week zijn we bij editie 400 (!) aangekomen. Da’s bijna acht jaar aan wekelijkse playlists, zonder ook maar één week te missen. En altijd met dezelfde reden: nieuwe muziek ontdekken, delen en verbinden.


ODB Radio is meer dan een playlist
Inmiddels is het uitgegroeid tot een volwaardig submerk. Een plek waar muziek, mensen en merken samenkomen. ODB Radio is onze creatieve speeltuin, en tegelijk onze proof of concept. Want je kan als bureau wel zeggen dat je snapt hoe je relevant blijft, maar als je zelf niks bouwt, wat heb je dan eigenlijk te vertellen?
Met ODB Radio organiseren we events, geven we talent een podium en bouwen we aan community. Voor en mét de nieuwe generatie.
“Je kan als bureau wel zeggen dat je merken helpt relevant te zijn, maar als je het zelf niet bent, dan heb je weinig toe te voegen”
Zaterdag 10 mei vieren we het samen
Om het 400-weken bestaan van ODB Radio te vieren, hosten we op zaterdag 10 mei een borrel op ODB HQ aan het Leidseplein 33-2 in Amsterdam.
Met kunst van Zeeger Carpaij, drinks van STËLZ, en natuurlijk muziek van ODB Radio. Van 14:00 tot 18:00 proosten we op nog veel meer mooie weken, samenwerkingen en nieuwe energie.
👉 Meld je aan via https://www.odb.nl/radio-nerd-shop – limited spots available.

Geschreven door:

Pim Berentzen

Pim is creative producer en mede-eigenaar. Als echte regelaar produceert hij samen met het productieteam de beste campagnes en social content om de nieuwe generatie de bereiken.