Content:
Deel deze post
Brand Building
Visual Identity

Van tramspotters naar tramdesigners

Een rijdend stukje van de AMAZE-show, ontworpen door ODB. Check vooral tram 2108.

29/4/2025
29/4/2025
Jasper Uijtdehaag
Van tramspotters naar tramdesigners

Vanaf ons balkon aan het Leidseplein kijken we regelmatig naar de trams die voorbijrijden.
Niet omdat we niks te doen hebben, maar omdat het simpelweg leuk is. Een soort creatieve
afleiding. Welke merken staan erop? Hoe ziet het design eruit? Wat zouden wij anders doen?

Als creatief bureau midden in de stad — vanuit dat inmiddels beruchte balkonnetje — zien
we letterlijk welke campagnes er rijden. Cultureel relevant zijn zit in ons bloed, al 12.5 jaar
leven we sport, entertainment & lifestyle.

Je kan dus wel zeggen, we weten wat er speelt. (Ps. Kom naar ons event 10 mei met Zeeger
NERD)

We hoefden niet lang te zoeken naar het juiste idee: de tunnel van AMAZE moest het
worden. Iconisch, herkenbaar en perfect voor iets wat letterlijk door de stad beweegt.

Tram 2108 is daarmee meer dan een rijdend billboard. Je ziet de immersive audiovisual
experience gewoon door Amsterdam rijden — het gevoel van binnen, naar buiten gebracht.

En als de deuren opengaan? Dan lijkt het alsof je direct de tunnel instapt. Kleine touch, groot
effect.

De samenwerking met AMAZE loopt al langer, vooral op het gebied van social. Maar dit
project was weer een andere vorm van samenwerken. Eén waarin we zowel creatief konden
denken als strak moesten uitvoeren. Gelukkig kunnen we dat — en gelukkig vertrouwt
AMAZE ons daarin ook volledig.

"Samen met ON A DAILY BASIS creëren we impact die blijft bewegen – in de stad, online en in de Experience."

— Jan Woering, Head of Commerce AMAZE

Vanaf het Leidse weten we precies wat er speelt. Elke campagne, elk merk zien we
voorbijrijden. En nu dus ook eentje van onszelf.

Een tram ontwerpen is voor ons niet nieuw — maar het blijft bijzonder. Zeker als je ‘m
dagelijks ziet langskomen.

Check tram 2108. En als je ‘m ziet rijden — dan weet je: die komt van ODB.

29/4/2025
Brand Building
Visual Identity

Geschreven door:

Jasper Uijtdehaag

Jasper Uijtdehaag

Business Development & Partnerships
Contact ons 24/7